Lurad.



Jaja. Den här novellstarten har jag lagt upp förut. Men sånt har ju aldrig hindrat mig.





-----


Hennes bröst är stora som kojuver. Jag kan inte sluta titta på urringningen och det bleka dallrandet under nyckelbenen. Hon låtsas inte om min blick. Vant plockar hon fram de aktuella pappren och blanketterna, hennes händer arbetar som om de var fristående enheter. Lådorna dras omväxlande ut och stängs, det dunsar tungt när pappersbuntar bläddras igenom och faller tillbaka i facket för att inte rätt formulär hittats.

   Persiennerna är uppdragna. Jag kastar en snabb blick ut på den tomma parkeringen. Det börjar skymma. Mina handflator är kalla och kladdiga av svett. Jag torkar av dem på manchesterbyxorna men får inte huden torr. Manchester är inte ett vattenabsorberande tyg, alla mindre mängder vätska rinner av som vatten på en gås. Alla vätskor. Svett. Mjölk. Blod.

   Jag pillar på den levrade fläcken på låret med en lång nagel. Hon verkar ha hittat de nödvändiga dokumenten och sätter sig tillrätta på stolen. Mellan oss ligger nu ett tiotal ark utspridda. Hon låter blicken löpa över dem, som om hon prickade av dem i minnet.

   "Jaha..." säger hon, harklar sig.

   "Jaha" säger jag och slutar skrapa på byxorna. Hon blir, för första gången sedan vi kom in, stilla. Tittar på mig några sekunder med ett ansiktsuttryck jag inte kan tolka, tar sedan upp en penna och lägger ett blad framför sig.

   "Då får vi börja med namn." Hon klickar med kulspetspennan och sätter den mot pappret. Jag säger inget. "Ditt namn" förtydligar hon. Korridoren utanför är alldeles tyst. Dörren har ett stort fönster som ingen tittar in genom. Jag tittar ut. Vit strukturtapet och kanten på en inramad affisch med något grällt motiv. Jag kan inte se det, men jag vet att det sitter en polis i slutet av korridoren vid kaffeautomaterna, beredd att ingripa om jag skulle bli våldsam.

    "Namn" upprepar hon. Jag vänder blicken mot hennes bröst igen.

    "Jag har ju sagt att jag inte har något namn." Mina händer är kalla, jag korsar benen och kilar in nävarna mellan låren.

    "Nu måste du samarbeta. Vi är här för att hjälpa dig." Jag undrar varför hon pratar om sig själv som "vi". Det är en stor skillnad mellan "jag och du" och "vi och du". Det senare markerar att "du"et inte ingår i gruppen. Kanske är det det hon vill få mig att förstå. Att jag inte ingår i gemenskapen om jag är svår.

   "Jag har inget namn."

   Hon tittar på mig utan något tecken på att ha tagit till sig vad jag sagt.

   "Om du håller på så här för att du inte vill tillbaka hem, så kan jag säga att vi kommer få veta ditt namn förr eller senare i alla fall. Men det underlättar om du säger det nu." Hon lutar sig mot mig, men sänker inte rösten "Och om det är så att du har det jobbigt hemma så hjälper vi. Vi skickar ingen tillbaka till nåt man far illa av."

   Jag rätar ut benen. Mina händer kommer inte bli varma i vilket fall, och med korsade ben ser man rädd och ynklig ut. Hon tror att jag ljuger. Hon tror att jag kommer från ett hem med en misshandlande fader och kuvad moder, jag ser det på henne. Och allt talar egentligen för hennes teori. Katten och mina blåmärken och namnlösheten - allt talar för att hon har rätt.

   "Jag har inget namn, du kan kalla mig Kim." Hon suckar. Bröstet sväller för ett ögonblick. Jag tänker på deg.

   "Sluta fåna dig." Hennes ton är kärv.

   För ett ögonblick blundar jag, bryter igenom ytan. Ser stålet och städen, ugnarna som glödande hål i mörkret, Ps siluett i skuggorna. Sedan återvänder jag upp. Rummet är grönljust, hon granskar mig utan att luta huvudet åt sidan. "Då tar vi det från andra hållet." Hon rör sig inte. "Katten, varför dödade du katten?"

   "Jag dödade inte katten" säger jag lågt, låter huvudet sjunka längre ner mot bröstet. Hennes ansikte försvinner ur mitt synfält. "Den var redan död."

   "Kim", hon stannar upp ett ögonblick som om hon övervägde ett annat tilltalsnamn. "Kim. Det är ingen idé att förneka längre. Vi vet att du dödade katten." Hon pratar till mig som man pratar till någon otillräknelig. Som man pratar till någon som är galen. "Vi vet att du dödade den. Men varför?"

   Kanske vill hon att jag lyfter huvudet och möter hennes blick. Jag fortsätter titta på brösten, hur de gungar knappt synbart efter varje rörelse hon gör. Som om minnet av aktivitet inte vill lämna henne helt.

   "Jamade den för högt? Tyckte du att den var ful? Var det så, var den äcklig?"

   Det mörknar snabbt ute. En rund lykta står vid ena kortändan av parkeringsplatsen och lyser upp den närliggande asfalten. Fortfarande inga bilar. Jag undrar hur hon tar sig till och från jobbet. Kanske med buss. Att ta bilen så här års när snön kommer vilken dag som helst, det är en risk man inte gärna tar om man bor utanför samhället, där plogbilen sällan kommer förrän efter ett par dagar. Då tar man buss. Alltså bor hon utanför, bortanför.

   "Du bor i skogen" säger jag och tittar åter på den spända bomullströjan över hennes byst.

   "Ja." Hon stannar upp, tror kanske att det är en öppning att prata om skogen. "Bor du också så, i torp?"

   "Jag har bott på många ställen."

   Hon pressar ut luften mellan tänderna.

   "Du försvårar bara för dig själv," hon klickar med pennan, "varför dödade du katten? Varför plågade du den? Är det nån som visat dig hur man gör sånt?"

   Då lyfter jag blicken. Hakar i den i hennes och viker inte undan.

   "Det var min katt" säger jag och ser för ett ögonblick trasslet av päls och kvistar och taggtråd. "Det var min katt, och dom dödade den."

   "Nej" hugger hon av, "det var Mikael Björks katt. Den hade halsband, det var Mikaels katt, inte din."

   "Har han identifierat den?"

   "Du vet mycket väl att det inte går att identifiera den i det tillståndet." Det rycker lite under hennes ena öga. "Det finns inget kvar. Kim, det du gjort är fruktansvärt. Du behöver hjälp, och vi ska ge dig den hjälpen. Men det kräver att du hjälper oss. Vem är du?"

   "Någon måste satt hans katthalsband på min katt"

   "Jag menar allvar", den återhållna vreden darrar knappt hörbart bakom orden, "om du inte hjälper till nu, slutar vi här. Du får sova i häktet och så fortsätter vi imorn."

   "Det är lördag imorgon."

   "Det spelar ingen roll. Vi sitter här tills du berättar vad du heter och var du kommer ifrån."

   "Jag kommer inifrån" säger jag, böjer huvudet uppåt, blundar mot taket. Genast känns smaken av järn på tungan. Kolbitar slocknande i mörkret. Ässjan. Ps höjda arm och lukten av  jord. Allt blir nära. Jag fortsätter blunda, försöker hålla kvar hammarslagen och jamandet.

   "Det räcker!" Hon lägger ner pennan med en smäll. Jag öppnar ögonen och hon reser sig upp, går runt skrivbordet. När hon lämnar rummet låser hon inte dörren efter sig. Jag skulle kunna springa nu. Polismannen skulle förmodligen inte hinna reagera förrän jag var ute på parkeringen, och när han nådde dit skulle jag vara uppslukad av mörkret.

   Jag reser mig upp. Telefonen ringer. Jag rycker till men innan jag hinner sträcka ut armen för att tysta den, är hon tillbaka vid dörren. Brösten mullrar ljudlöst från sida till sida när hon tvärt stannar i dörröppningen. Jag står orörlig och stirrar tillbaka. Telefonen ringer. Hon kommer fram bredvid mig och lyfter luren. Är noga med att inte röra vid min tröja.

   "Ja?" Hon tittar på klockan på väggen och jag följer hennes blick. Kvart över sex. Är det därför hon inte svarar med namn? "Ja det är jag. Vad?" Hon vänder sig mot mig, granskar mitt ansikte medan hon lyssnar på rösten. Hon ser förvånad ut, kanske drar även ett stråk av misstro över hennes ansikte. "Är du säker? Helt säker?" För ett ögonblick tycker jag mig skymta en glimt av rädsla i ögonen. "Men h...". Hon sluter ansiktet innan hon talat klart. "Jag kan tyvärr inte prata nu, jag ringer imorgon förmiddag. Ja. Precis. Detsamma."

   Hon lägger på, låter handen ligga kvar på luren. Ansiktet nedböjt och utom synhåll.

   "Det var Björk" säger hon och drar efter andan. "Katten är tillbaka."

   "Jag sa ju att det var min katt som dog" säger jag stillsamt. Det blir tyst. Jag kan inte se vad hon tänker, hennes ansikte är fortfarande dolt bakom håret.




 


skiss (dialog)



        FREDAG NATT


HAN:             Vad gör du?


JAG:              ...


HAN:             Vad håller du på med?


(Tystnad)
 

JAG:              Jag vill hem. (Drar på mig tröjan)
 

HAN:             (Upprört) Klockan är fan tjugo i fyra!


JAG:              (Ålar mig in i jeansen)


HAN:             Men vad ÄR det?


JAG:              (Knäpper jeansen, stannar upp, tittar på honom) Jag kan inte sova.


HAN:             Måste du åka genom hela Stockholm då eller?


JAG:              Jag kan inte sova bredvid d i g.


HAN:             ??? Du sover ju hur jävla djupt som helst.


JAG:              Men jag sover inte bra. Drömmer konstigt.


HAN:             (Sätter sig upp i sängen) (hetsigt) Jaha, sen närdå?


JAG:              Spelar ingen roll. (Hittar en strumpa och börjar kavla upp den) Sov nu.


HAN:             Är du dum eller? Du sticker mitt i natten och tror jag somnar om.


JAG:              (Drar på strumpan) Vi hörs imorn. Jag ringer.


HAN:             Så fan heller. (Han flyger upp ur sängen, kommer fram och ställer sig alldeles nära. Jag känner hans värmestrålning. Glödande kol, något slocknande). Vad håller du på med?


JAG:              Jag... jag är inte kär.


HAN:             Det vet jag väl.


JAG:              Jag vill inte vara här mer.


HAN:             Vad är det som inte funkar? Det är väl som förut.


JAG:              Ja. Det är just det. (Böjer mig efter andra strumpan). Det är som förut.


HAN:             Är jag inte bra? Är det det? Sexet?


JAG:              Jo. Du vet du är bra. Annars skulle jag inte vara här.


HAN:             Men du går ju.


JAG:              (Får på mig strumpan och sträcker på mig.Ansikte mot ansikte) Vi tar det imorn. Okej?


HAN:             Nej, det är i-n-t-e okej.


JAG:              (Suckar) Jaha. Vad vill du säga då.


HAN:             Vad vill DU säga?


JAG:              Ingenting. Det är därför jag går.


HAN:             (Stelnar i ansiktet. Tar ett steg bakåt) Visst. (Vänder sig om och går tillbaka till sängen.)
 

JAG:              Är du vaken vid tio? Så ringer jag då.


HAN:             ...


JAG:              Jag går nu.


HAN:             (Ligger orörlig  under täcket.)
 

JAG:              Gonatt.

(Låser upp dörren, kliver ljudlöst ut, och drar tyst igen den efter mig. Tänder inte i trapphuset, står en stund och lyssnar utanför dörren. Hör ingenting. Trevar i fickan efter mobilen. Låser upp knapplåset och skärmens ruta lyser blå i mörkret. SMS mottaget 03.10.
"LÄNGTAR EFTER DIG"
Jag smsar svar.
"är på väg"
Stoppar tillbaka telefonen i fickan. Andas. Hör mina steg ännu eka bakom mig, när jag öppnar porten och kliver ut i natten.)



lilla konstresan i stora världen.



är i småland avec le classe. äter onyttigt och cyklar mycket. vin på kvällarna och alldeles för mycket cigaretter om dagarna.






jag har skickat ansökan. jag lever fortfarande. men jag får inte veta förrän om ett långt långt tag om jag blivit antagen. Tucker Torpedo please love me or break my heart.




En fråga om rytm.



Jag drömmer drömmar om våldtäkter och gifter i glasen och
ölbubblorna irrar vilsna genom bärnstenen och förstör. Förstör
den blanka fullkomligheten, förstör mitt huvud och gatorna
leder allt längre bort hemifrån.

Är jag lycklig nu? Jag frågade
farmor är du rädd för att dö?
Och hennes nittiotvå-åriga händer darrade märkbart
kanske är jag ond min ärlighet är en larv
som ligger i ett äpple. Växande
vitgrynig och
vämjelig.

Som mönstret mina fingrar gör när de karvar
i ditt kött och gröper ut,
tömmer. Och tomma
ord kan inte bli starkare med tiden
ändå önskar jag det, önskar att min säkerhet
infinner sig så småningom.

Jag vet inte jag vet
aldrig vad jag vill som ett kluvet äpple mina knutna händer
är kärnhuset som inte var menat
för oss. Vi är fruktkött
ljust och rinnande blödande och
dött.

Jag öppnade ett block och staplade bokstäver
som vittrande gravstenar över begravda
vänner och jag känner
kyrkogården bränna korsmärken
i min panna.

Och jag undrar är jag lycklig nu? Är jag
lycklig
nu?


Men jag kallar honom riddar Kato (alltjämt).



Utpressning:
Jag blir nervös av antalet besökare på sidan. Alltså: tack tack för visat intresse men lämna en kommentar för fan eller läs inte. Att ha tjogvis med tigande ansiktslösa omkring sig är.. tja; psykande. Och det sätter värsta jobbiga pressen på mig liksom alltså va.




Utveckling:
Jag har sagt "den här novellen är inte finkultur" om min egen novell. Det gjorde ont. Å andra sidan kan jag ju inte ens med den bästa välvilja hävda att mitt senaste alster är mycket mer än en vacker dramaturgisk kurva och lite amerikansk brytning. Trots det otillfredsställande resultatet har texten kostat mig åtskilliga svettiga timmar vid tangentbordet.




Update:
Jag är lätt berusad. Jag är halvvägs igenom Martina Lowdens "Allt" och det lär ta ett år innan jag är klar. Jag har nästan räddat mina döende krukväxter. Nästan. Jag saknar någon jag inte borde sakna men låtsas inte om det och i sommar ska jag röka billiga cigaretter med människor som ritar makalösa kartor över månlandskap. Rymdresor, kometsvansar, Laika, ny mark under fötterna. 'Det lilla steget för människan och det stora för mänskligheten'.
Såna saker.




Underskattad:
Jag: Jag är underskattad.
(Trodde du på allvar att jag skulle skriva nåt annat namn?)




Under konstruktion:
Något större. Något växande. En text i fosterställning. Kroppsdelarna utvecklas i olika stadier och de vitala delarna är snart färdiga. Ge mig lite tid bara, ge mig lite tid och lite kärlek.




Utan pardon:
Vi pratade om vänners och bekantas död ikväll och jag vill förstås bara gråta. Å andra sidan: Jag lär mig, för varje klapprande steg och skratt satt i halsen. Det kommer inte alltid vara så här. Det kommer inte alltid vara så här. Snälla säg att det inte alltid kommer vara så här.




Utflykt:
Jag åker till Kolmården och skymningen sänker sig över parken. Kylan knäpper i lederna och det knarrar i skelettet när jag går mellan burarna. Parken stänger snart, det är inte många besökare ute. Jag kommer fram till det sista hägnet med den fjättrade Kattla. Ringer hem till mamma, säger
   "Hej. Jag är bland djuren. Hälsa Tengil att jag blir sen till middan."
   Lägger på luren. Lyssnar till odjurets ulkande och dess hasande rörelser i mörkret. Det finns säkert en enkel förklaring till det här, men jag känner inte till den.

blåsippor och blåljus SOS




och den här helgen har varit rullstolar och skratt och 'gapa större' och mata mera och Gärdets flacka grässlänter och klarblå himmel och högre och högre mot rymderna och Polismuseet och mjukglass i solen och 'gapa större' och smält glass på jackor och promenader vid vatten som blåglittrar och mera skratt och byta blöja och pizzabak och eldrivna rullstolar och elektriska stolar och skjutande poliser och polisbilar radiobilar och Ahlgrens bilar 'gapa större' och


och regnig söndag och Ronja Rövardotter och Ballerina-kex 'gapa större' och elrullstolar och skogsbarn och Birk Borkason och CP-skadad stadsflicka stadspojke spasmer och allting är möjligt ingenting är omöjligt och Ronja springer över vitsippor genom storskogen skriker sitt vårskrik och rullstolarna står i korridoren och jag skrattar och pratar skolor för alla kan bli vad som helst och ingenting är omöjligt sikta mot de fucking stjärnorna och köttbullarna 'gapa större' och


och rullstolar och avsked och tågfönster med telefonledningar rytmiskt guppande upp och ner utanför rutan och sedan hemkomst släppa väskan på hallgolvet och skrika rakt ut tills höghusen rämnar och stendammet stiger mot natten och skrika skrika skrika och gapa större tills mungiporna spricker och skrika skrika till polisen myndigheten Gud och alla högre makter att visa vad ni går för då, för i helvete visa vad ni går för ge alla mat för dagen och låt alla barn springa vilda över vidderna gör allting möjligt och ingenting omöjligt och gör så att blommorna blommar och gör hela kohagen grön och





och den här helgen har varit skratt och sol och Gärdet och ridande poliser och svällande luftballonger i flödande solljus stigande mot himlen och rymden och jag säger gång på gång att lilla barn, sikta mot stjärnorna och kometerna och ljusen, ja sikta mot ljusen sikta mot blåljusen och Polismuseet rullstolen och alla möjligheter och


bli inte bitter lilla vän nej bli inte bitter. minns att ingenting


är möjligt.




jag skulle rest nånstans men motorvägarna smälte i hettan och broarna brändes.








Jag sitter fast i Stockholms gatunät likt en insekt i ett spindelnät.



promille i praktiken 60 p.




I förmiddags: C bad mig berätta om mitt påsklov.


JAG: Jag kan skriva det för dig istället. Får jag det, får jag får jag? (blinkar bedjande med hundögon)

C: Du ser mest ut som en katt när du gör så där.

JAG: Hund, katt, bisonråtta - jag är vad du vill bara du låter mig skriva en kortis om påsken.

C: Ja visst. Du får två minuter. Jag tar tid. (2 minuter går) Stopp.

JAG: Ja okej liksom alltså då, det här är jättejättedjupt. Det handlar om kroglivet. Om Jesusdöden. Om den vidunderliga kärleken. Om...

C: (avbryter) Mm, säkert väldigt poetiskt. (ser bister ut) Läs då.

JAG: (för mig själv) ...och om vårnätter och stjärnsplitter och...

C: (nappar åt sig pappret jag skrivit och börjar läsa högt) "Det väsentligaste av mitt lov (utekväll 25/3):
Det var i sanning en överväldigande och befriande pissoar, med skinande och silverblänkande ytor. Ett doftande monument över de vildsint vackra naturbehoven och mystiska uråldriga drifterna. Jag föll på knä i oförställd beundran, tillbad de perfekt kvadratiska kakelplattorna: de var som mörka isflak i en skriande islossning." (C tystnar, harklar sig) "Sedan kräktes jag öl i rännan. Snipp snapp slut."

(lite mer tystnad)

C: Ja.. hrm harkel... Det var ju... intressant.

JAG: Ja. Visst var det. (tar en tugga av bullen) Jag vidhåller min åsikt: pissoarer är underskattade. Jag borde blivit man.




RSS 2.0