skiss (dialog)



        FREDAG NATT


HAN:             Vad gör du?


JAG:              ...


HAN:             Vad håller du på med?


(Tystnad)
 

JAG:              Jag vill hem. (Drar på mig tröjan)
 

HAN:             (Upprört) Klockan är fan tjugo i fyra!


JAG:              (Ålar mig in i jeansen)


HAN:             Men vad ÄR det?


JAG:              (Knäpper jeansen, stannar upp, tittar på honom) Jag kan inte sova.


HAN:             Måste du åka genom hela Stockholm då eller?


JAG:              Jag kan inte sova bredvid d i g.


HAN:             ??? Du sover ju hur jävla djupt som helst.


JAG:              Men jag sover inte bra. Drömmer konstigt.


HAN:             (Sätter sig upp i sängen) (hetsigt) Jaha, sen närdå?


JAG:              Spelar ingen roll. (Hittar en strumpa och börjar kavla upp den) Sov nu.


HAN:             Är du dum eller? Du sticker mitt i natten och tror jag somnar om.


JAG:              (Drar på strumpan) Vi hörs imorn. Jag ringer.


HAN:             Så fan heller. (Han flyger upp ur sängen, kommer fram och ställer sig alldeles nära. Jag känner hans värmestrålning. Glödande kol, något slocknande). Vad håller du på med?


JAG:              Jag... jag är inte kär.


HAN:             Det vet jag väl.


JAG:              Jag vill inte vara här mer.


HAN:             Vad är det som inte funkar? Det är väl som förut.


JAG:              Ja. Det är just det. (Böjer mig efter andra strumpan). Det är som förut.


HAN:             Är jag inte bra? Är det det? Sexet?


JAG:              Jo. Du vet du är bra. Annars skulle jag inte vara här.


HAN:             Men du går ju.


JAG:              (Får på mig strumpan och sträcker på mig.Ansikte mot ansikte) Vi tar det imorn. Okej?


HAN:             Nej, det är i-n-t-e okej.


JAG:              (Suckar) Jaha. Vad vill du säga då.


HAN:             Vad vill DU säga?


JAG:              Ingenting. Det är därför jag går.


HAN:             (Stelnar i ansiktet. Tar ett steg bakåt) Visst. (Vänder sig om och går tillbaka till sängen.)
 

JAG:              Är du vaken vid tio? Så ringer jag då.


HAN:             ...


JAG:              Jag går nu.


HAN:             (Ligger orörlig  under täcket.)
 

JAG:              Gonatt.

(Låser upp dörren, kliver ljudlöst ut, och drar tyst igen den efter mig. Tänder inte i trapphuset, står en stund och lyssnar utanför dörren. Hör ingenting. Trevar i fickan efter mobilen. Låser upp knapplåset och skärmens ruta lyser blå i mörkret. SMS mottaget 03.10.
"LÄNGTAR EFTER DIG"
Jag smsar svar.
"är på väg"
Stoppar tillbaka telefonen i fickan. Andas. Hör mina steg ännu eka bakom mig, när jag öppnar porten och kliver ut i natten.)



Kommentarer
Postat av: Susanna

inspirerad av en klasskamrats terminsprojekt.
och nej, det är inte på riktigt och nej, det är inte på riktigt. det må förvisso inte vara Borges' "fiktioner" men det är icke desto mindre fiktion.

2008-04-18 @ 00:58:28
URL: http://relativ.blogg.se
Postat av: Erik

grym, underbart slut

2008-04-18 @ 13:05:31
URL: http://droolinjulius.blogg.se/
Postat av: emma

ja! grymt!!

2008-04-18 @ 22:14:47
Postat av: Alex

Utmärkt, som vanligt.

Om du fortfarande vill ses när du kommer hem: Ring, sms:a, msn:a, röksignala.

2008-04-20 @ 00:18:07
URL: http://www.cronopio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0