varulvar jagar inte i flock



Det är texten. Den ylar om natten och jag tassar upp och sätter mig på fönsterbrädet och tittar mot månen. Varulvar är delvis vargar, men vargar jagar i flock. Det här är en ensam text, jagar mig tills jag svettas blank som vita pappersark.
   Varulven; mer än ett djur - en myt. Jag vet inte hur den ska infångas och behärskas, om den ens ska behärskas. Ska den härja fritt med orden, slita sig lös, vara på gränsen så att ingen läsare kan säga om det är ett vilddjur eller ett odjur.
   Kan den ens finnas till? Eller är det en fantasi som aldrig kan bli verklig, oavsett de konstruktioner som görs i dunklet på dammiga museivindar med ståltråd och päls från kaniner och lämlar, under arbetsrubriken: "Hade varulvar existerat så hade deras anatomi varit denna."

Med andra ord: En text som inte med säkerhet är berättigad en existens.


Är detta den texten?



Jag bor isolerad på ön för att ges vägledning i hur man tar sig an sånt här, men jag vet i nuläget ingenting. Texten är mer tekniskt avancerad än något jag hitintills skrivit, och själva historien komplex och komplicerad: Det finns ingenting att ankra i, ingenstans där jag kan placera mitt båtskrov och börja skriva. Lägger nät men får bara upp skelett från döda sjöfåglar och ruttnande fiskar.


När jag vill vara som allra mest optimistisk intalar jag mig att oavsett om jag lyckas eller inte så kommer det i vilket fall inte tas väl emot. "En roman om en man ses som allmängiltig, en roman om en kvinna gör det inte."



"Vi vill inte beblanda oss med denna kvasivetenskap."

Kommentarer
Postat av: Evelina

Can tell att du läser Djuna Barnes nu, liknelser som tar upp så mycket plats att man tillslut inte vet om liknelserna i sig är själva poängen. Fast det är vackert. DMM kanske borde bli bara DM eller MM? För att kunna närma sig det hela?

Kramar om!

2008-11-01 @ 11:10:25
Postat av: App

Kan du inte börja lägga upp bilder också? o skriva om både ditt liv och om böcker, liksom blanda ;)

pussar på dej

2008-11-01 @ 18:55:11
Postat av: Erik

wow, du får berätta allt om det här på lördag, du kommer väl?

2008-11-05 @ 22:52:21
URL: http://droolinjulius.blogg.se/
Postat av: Susanna

Ska försöka fixa bilder! Har ingen kamera men däremot en mycket generös syster som har en kamera att låna.



Evelina: Ja, jo, givetvis går det att skära ner och göra texten mer överskådlig, men jag är ändå tveksam till att det är till textens fördel. Kanske borde jag låta det vila ett tag? Ligga i träda och sen kanske.. någon gång.



Erik: Ja!! Men det vet du givetvis redan ^^ Hoppas att det blir en tradition!



Kramar!

2008-11-11 @ 02:04:16
URL: http://relativ.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0