Som hur du får mig att minnas

.

som kalla lakan alldeles
kritvita likt segel
spända för vinden

.

som döda fiskar så stora
att de måste hållas med båda händerna jag är så stor
att du måste hålla mig med båda händerna för att jag inte
ska slingra mig loss under din
kroppstyngd och fly in i minnena i skuggskeppen i de tomma gymnastiksalarna

.

som ribbstolarna och plintarna som
bockarna och
kåtbockarna, du vet
jag känner fortfarande lukten av gymnastiksalsgolven den instängda luften och
den skälvande
överväldigande
andedräkten

.

   och lukten av
   repen, lukten av
   Reeperbahn, jag känner lukten av
   repsnaror som ingen hängde i och
   repben
   eller
   revben långa nog
   att fäktas med

.

som hur du alltid
vet smaken
på mitt skratt;
som öl -
beskan
bitterheten
bärnstensfärgen, och
hur du vill att mina skuggdemoner ska gå över med tiden och skuggskeppen segla med tidvattnet
men hur jag alltid varit ebb; dragit mig längre och längre
tillbaka
tills de sjögrästäckta skeppsvraken
legat blottade
bakom mig

.

som kalla handflator som
är kladdiga av svett och
halkar över mina höfter när de försöker
få in mig i rätt rytm

.





   jag ser honom återskapas i dig






.

som att det är lättare att
skriva om flåsandet om repen om blodet på kaklet i duschen och
om skavsåren mellan benen än att faktiskt
prata om det och
hur rösten liksom tycks
krympa likt en kuk i kallt vatten
när någon ändå ber mig göra det

.

som att vapenstillestånd inte sluts utan istället
är stånd som trycks in i fel
öppningar och
som att minor placeras strax under ytan strax under
naveln strax över
smärtgränsen
hela
tiden

.



   och hur jag tror att du hör ihop med mitt förflutna, hur jag tror
   att jag valde dig för att jag visste att du kunde
   få mig att minnas och
   hur din kärlek gör lika ont som
   spräckta mödomshinnor och
   den allra renaste skärva
   av glas



.

som i
'ditt hjärta är vackert som kol och
precis lika mörkt och slocknande'
och hur jag lystrar till dina lockrop,
orienterar efter dem
i blindo,
hur jag följer tecknen över mörka vatten
så som fartyget
följer fyrens ljus

om natten


Kommentarer
Postat av: Billie-Sue

lets celebrate Valentine.

höh.



förtydligande (det verkar ju behövas): s k r i v ö v n i n g; improvisation kring ordet "Reeperbahn" ( =en gata i Hamburg, Tyskland, känd för bl.a. sin prostitution.)

2008-02-14 @ 21:17:14
URL: http://relativ.blogg.se
Postat av: palindrom

sådär som brev

i bläck överstrukna ord bortrivna

hörn

2008-02-28 @ 18:40:50
Postat av: Susanna

tomas?

skrivtillmignu (@...). jag har diabetes, avstår för stunden från socker i alla former. inte ens din poesi eller svartblanka instrument kan ändra på mitt medicinska tillstånd.

(ochjagharettavdinabreviköket. uppsatt. varför? för att det var vackert.)


om det inte är tomas: hej.
.andetag.
jag tror du är bra på poesi. jag vill gärna läsa.

2008-03-01 @ 11:37:47
URL: http://relativ.blogg.se
Postat av: palindrom

för vem visste vad avsaknad längs asfalt betyder

när converseklädda skor av klyschor vandrar längs vägen är den
bred och illegal som flykting från brandbomdsklätt land
eller betongkonst likt graffiti skapar hat
i (med)borgarsjäl så svart
att skattesedlar blir avtryck av sot likt brottslingars fingrar

på pränt

i tider då oskyldiga fänglslas och själva livet
hänger på trådar tunna

som skämt

2008-03-02 @ 10:34:45
Postat av: Sanna

vem?
'palindrom' talar mot tomas, för otto. men jag vet inte. snälla säg som man säger
sanningar inte sagor fast sagor är vackra
på sitt sätt.

(jagvillgärnaveta)

2008-03-02 @ 12:08:40
URL: http://relativ.blogg.se
Postat av: palindrom

eller så borde vi stanna vid ovetskap

för att hoppas på nått hållbart

kanske är jag lika anonym
som palindrom för tänk
om jag är tjej tänk

om jag heter något som också rimmar på ditt namn
och tänk

om det är bäst så

att du undrar

2008-03-02 @ 20:05:02
Postat av: S igen

jag förstår ingenting.
anna bock eller anna pers? (anna walter?)
eller otto.

ge mig en vink om vem. JagVillAlltidVetaAllt.

2008-03-04 @ 02:36:56
URL: http://relativ.blogg.se
Postat av: palindrom

Gissningar frågar längs löven i vinden det är

vår nu

I alla fall, om man vill

Mitt namn
är tomas som du
vill mitt namn
är anna eller otto, anna, eller otto.

Vem vill du att jag ska vara?

Buskarna fnissar i hörnen av parken för dom vet
dom vet
vem
som viskar i öron utan
att du ser dom vet
vem
som småler när du inte listar ut
vem
som är

palindrom

frågan är då bara
vad händer när du vet vem jag är?

Kommer du bli glad? (kanske, kanske inte, beror på om jag är tomas, anna, anna, anna eller otto.)

2008-03-04 @ 09:55:50
Postat av: S

vad som händer när
jag får veta vem du är?
jag kommer säga kanske ungefär
'hej
varför hemlighetsleendet och anonymiteten?
det är ju jag, det är ju bara jag, och jag är ju mild som sommarnätterna, även fast det kanske inte alltid märks.'
så kommer jag säga.
såvida du inte är nån som jag av oklara anledningar är omild mot.
då säger jag bara
'hej'

2008-03-04 @ 18:57:00
URL: http://relativ.blogg.se
Postat av: palindrom

läs det jag skrivit

tänk på de namn du dragit upp, för jag finns bland dessa

gissa sedan

dechifferera mina rader

2008-03-06 @ 08:25:59
Postat av: Susanna

jag vet inte.
alla annorna skulle ringa, men det kan otto av förklarliga skäl inte göra. därför gissar jag att du är otto.
om du inte är otto, utan någon annan: ring. jag förstår inte grejen med det här om vi känner varann.

2008-03-07 @ 15:34:57
URL: http://relativ.blogg.se
Postat av: palindrom

Jo. Det var jag. Otto.

Jag vet inte vad jag ska säga nu. Förlåt kanske. Eller bara farväl.

2008-03-09 @ 09:09:18
Postat av: Susanna

Otto?! Hur fick du tag på min blogg?!?! Och hur mår du? Och vad gör du? Och
ja, hur känns det, liksom inuti?!?

2008-03-10 @ 14:53:53
URL: http://relativ.blogg.se
Postat av: palindrom

hemligt.

Just nu är jag hungrig, sömnig och strular med datorsupport.
Men i allmänhet är det bra. Jag jobbar vidare på Lava och Rum för Barn, och vickar nu heltid på en lågstadieskola på södermalm. Kul men slavlön. Hm.

Hur går det för dig på din skrivarkurs?

Inom mig är det delat och mycket sådär jagvetinte i
massa relationer till diverse saker och människor.

Hur mår du?

Vad gör du?

Jag velar också inför påsklovet, om jag ska åka iväg till någon stad, eller jobba.

2008-03-10 @ 17:40:24
Postat av: Susanna

Otto. Det är svårt att smälta, ledsen att jag inte skrivit förrän nu.
HUR fick du tag på mig? Det spelar ingen roll att det är hemligt. Eller.
Det kan vara en hemlighet som jag inte berättar för nån. Bara jag får veta. Snälla. Vem utom Alex och Tomas från socker känner till den här sidan, vem berättade?

Skrivarkursen är underbar. Stockholm är för litet. Jag drömmer om vidare horisonter och försvunna kontinenter.

Skriver du fortfarande? Jag såg din förra flickvän i Ponton btw. Hon är grym. ("Charlie Glimmer")


Otto.
Nej, jag kan inte fatta att det faktiskt är du.

2008-03-17 @ 16:29:20
URL: http://relativ.blogg.se
Postat av: palindrom

det ska vara osagt.
spelar det roll?

haha
tja, att det faktiskt är jag kanske inte behöver vara så värst speciellt
jag har trots allt aldrig varit mer än så här
fast jag skrev ett vykort en gång
men
ja

2008-03-27 @ 02:16:30
Postat av: S

ett vykort till mig :) ?

vill du ses? jag vill inte lämna ut min mail eller mitt nummer så att alla kan se, men jag har en 'vikarierande' mail som jag inte använder så ofta

[email protected]

kan du skriva dit? jag vill läsa lite ur din kommande bok, om inte annat ^^

2008-03-29 @ 18:14:17
URL: http://relativ.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0